اندازه گیری و ردیابی عملکرد سئو

اندازه گیری و ردیابی عملکرد سئو

می گویند اگر بتوانید چیزی را اندازه گیری کنید، می توانید آن را بهبود دهید.

در سئو هم همین طور است. متخصصان حرفه ای سئو همه چیز را از رتبه ها و تبدیل ها گرفته تا لینک های ازدست رفته و موارد دیگر ردیابی می کنند تا ارزش سئو را ثابت کنند. اندازه گیری تأثیر کار شما و اصلاح مداوم، برای موفقیت سئو، حفظ مشتری و درک ارزش شما حیاتی است.

این کار همچنین به شما کمک می کند تا زمانی که چیزی درست کار نمی کند، اولویت های خود را تغییر دهید.

با هدف نهایی شروع کنید

در حالی که داشتن اهداف متعدد (چه کلان و چه خرد) رایج است، تعیین یک هدف نهایی اصلی بسیار ضروری است.

تنها راه برای دانستن اینکه هدف اصلی یک وب سایت چه باید باشد، داشتن درک قوی از اهداف وب سایت و/یا نیازهای مشتری است. پرسیدن سؤال های خوب از مشتری نه تنها در جهت دهی استراتژیک به تلاش های شما مفید است، بلکه نشان می دهد که برای او اهمیت قائل هستید.

نمونه پرسش های مشتری:

  • آیا می توانید تاریخچه ای مختصر از شرکت خود به ما بدهید؟
  • ارزش مالی یک سرنخ واجد شرایط جدید چقدر است؟
  • سودآورترین خدمات/محصولات شما (به ترتیب) کدامند؟

نکات تعیین هدف

  • قابل اندازه گیری باشد: اگر نتوانید چیزی را ردیابی کنید، نمی توانید آن را بهبود دهید.
  • مشخص باشید: اجازه ندهید اصطلاحات مبهم بازاریابی صنعتی اهداف شما را بی اثر کنند.
  • اهداف خود را به اشتراک بگذارید: مطالعات نشان داده اند که نوشتن و به اشتراک گذاشتن اهداف با دیگران، شانس رسیدن به آن ها را افزایش می دهد.

مشتری خود را بشناسید

پرسیدن سؤال های درست از مشتری کلید درک اهداف وب سایت اوست. ما فهرستی از پرسش ها آماده کرده ایم که می توانید برای شروع شناخت بهتر مشتریان خود از آن استفاده کنید!

 دانلود فهرست پرسش ها

 

اون کلمه یعنی چی؟


حالا که صحبت از اصطلاحات بازاریابی صنعتی شد، مطمئن بشید که با واژه نامه سئوی این فصل آشنا هستید!

 تعاریف فصل ۷ را ببینید

اندازه گیری

حالا که هدف اصلی تان را مشخص کرده اید، ارزیابی کنید کدام معیارهای اضافی می توانند به سایت شما کمک کنند تا به هدف نهایی خود برسد. اندازه گیری معیارهای اضافی (قابل اجرا) می تواند به شما کمک کند تا نبض بهتری از وضعیت فعلی سایت و میزان پیشرفت آن داشته باشید.

معیارهای تعامل (Engagement metrics)

مردم وقتی وارد سایت شما می شوند، چگونه رفتار می کنند؟ این همان پرسشی است که معیارهای تعامل به دنبال پاسخ دادن به آن هستند. برخی از محبوب ترین معیارها برای سنجش میزان تعامل افراد با محتوای شما عبارتند از:

نرخ تبدیل (Conversion rate)

تعداد تبدیل ها (برای یک اقدام/هدف مشخص) تقسیم بر تعداد بازدیدهای منحصربه فرد. نرخ تبدیل می تواند برای هر چیزی اعمال شود، از ثبت نام در ایمیل گرفته تا خرید یا ایجاد حساب کاربری. دانستن نرخ تبدیل به شما کمک می کند بازگشت سرمایه (ROI) ترافیک سایت خود را بسنجید.

مدت زمان حضور در صفحه (Time on page)

مردم چه مدت در صفحه شما می مانند؟ اگر یک پست وبلاگی ۲۰۰۰ کلمه ای دارید که بازدیدکنندگان به طور متوسط فقط ۱۰ ثانیه روی آن می مانند، احتمال کمی وجود دارد که محتوای شما واقعاً خوانده شود (مگر اینکه خواننده فوق العاده سریع باشند). با این حال، نرخ پایین مدت زمان حضور در صفحه همیشه هم بد نیست. به هدف صفحه توجه کنید. برای مثال، کاملاً طبیعی است که صفحه ی «تماس با ما» میانگین زمان حضور پایینی داشته باشد.

تعداد صفحات به ازای هر بازدید (Pages per visit)

آیا هدف صفحه ی شما این بوده که خوانندگان درگیر شوند و به مرحله ی بعدی بروند؟ اگر چنین است، آنگاه صفحات به ازای هر بازدید می تواند یک معیار ارزشمند باشد. اما اگر هدف صفحه مستقل از صفحات دیگر سایت شماست (مثلاً کاربر آمده، آنچه می خواست را دریافت کرده و خارج شده)، آنگاه پایین بودن این عدد مشکلی ندارد.

نرخ پرش (Bounce rate)

جلسات «پریده» به این معناست که کاربر وارد صفحه شده و بدون مرور بیشتر سایت شما آن را ترک کرده است. بسیاری از افراد سعی می کنند این معیار را کاهش دهند، زیرا فکر می کنند به کیفیت سایت مربوط است، اما در واقع اطلاعات چندانی درباره تجربه کاربر به ما نمی دهد. حتی مواردی بوده که نرخ پرش سایت های رستوران پس از بازطراحی بالا رفته، در حالی که کسب وکار آن ها بهتر از همیشه بوده است. بررسی دقیق تر نشان داد مردم فقط برای پیدا کردن ساعت کاری، منو یا آدرس به سایت سر زده و سپس با نیت مراجعه حضوری از سایت خارج شده اند. یک معیار بهتر برای سنجش کیفیت صفحه/سایت، عمق پیمایش (Scroll depth) است.

عمق پیمایش (Scroll depth)

این معیار نشان می دهد بازدیدکنندگان تا چه اندازه در صفحات وب پایین می روند. آیا بازدیدکنندگان به محتوای مهم شما می رسند؟ اگر نه، راه های مختلفی برای نمایش محتوای مهم تر در بالاترین بخش صفحه امتحان کنید، مانند چندرسانه ای ها، فرم های تماس و غیره. همچنین کیفیت محتوای خود را در نظر بگیرید: آیا از کلمات غیرضروری پرهیز کرده اید؟ آیا محتوای شما آنقدر جذاب هست که کاربر را به ادامه ی مطالعه تشویق کند؟ ردیابی عمق پیمایش را می توان در Google Analytics راه اندازی کرد.

 

در Google Analytics، شما می توانید اهدافی (Goals) را تنظیم کنید تا بسنجید سایتتان تا چه اندازه به اهداف خود دست پیدا می کند. اگر هدف شما برای یک صفحه، پر کردن فرم باشد، می توانید آن را به عنوان یک هدف تعریف کنید. زمانی که بازدیدکنندگان سایت این کار را انجام دهند، شما می توانید آن را در گزارش ها مشاهده کنید.

ترافیک جستجو

رتبه بندی یک معیار ارزشمند برای سئو است، اما اندازه گیری عملکرد ارگانیک سایت شما نباید فقط به آن ختم شود. هدف از ظاهر شدن در نتایج جستجو این است که توسط جستجوگران به عنوان پاسخ انتخاب شوید. اگر در نتایج رتبه دارید اما هیچ ترافیکی دریافت نمی کنید، مشکل وجود دارد.

اما اصلاً چطور می توانید تعیین کنید که سایتتان چه مقدار ترافیک از جستجو دریافت می کند؟ یکی از دقیق ترین روش ها برای این کار استفاده از Google Analytics است.

استفاده از Google Analytics برای کشف بینش های ترافیکی

Google Analytics (GA) پر از داده است — آنقدر زیاد که اگر ندانید کجا را بررسی کنید، ممکن است گیج کننده باشد. آنچه در ادامه می آید یک لیست کامل نیست، بلکه یک راهنمای کلی برای بخشی از داده های ترافیکی است که می توانید از این ابزار رایگان استخراج کنید.

ایزوله کردن ترافیک ارگانیک

GA به شما این امکان را می دهد که ترافیک سایت را بر اساس کانال مشاهده کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا از اشتباهاتی مثل ترس ناشی از تغییر در یک کانال دیگر جلوگیری کنید (مثلاً: ترافیک کلی به دلیل توقف یک کمپین پولی کاهش یافته، اما ترافیک ارگانیک ثابت مانده است).

ترافیک سایت در طول زمان

GA به شما امکان می دهد تعداد کل نشست ها (sessions)، کاربران (users) و بازدید صفحات (pageviews) سایتتان را در یک بازه زمانی مشخص مشاهده کنید، همچنین می توانید دو بازه زمانی متفاوت را با هم مقایسه کنید.

تعداد بازدیدهای یک صفحه خاص

گزارش های Site Content در GA برای ارزیابی عملکرد یک صفحه خاص عالی هستند — مثلاً اینکه یک صفحه در یک بازه زمانی مشخص چند بازدیدکننده یکتا دریافت کرده است.

ترافیک از یک کمپین مشخص

شما می توانید از کدهای UTM (urchin tracking module) برای انتساب دقیق تر استفاده کنید. کافی است منبع (source)، رسانه (medium) و کمپین (campaign) را مشخص کرده و کدها را به انتهای URL خود اضافه کنید. وقتی افراد شروع به کلیک روی لینک های دارای کد UTM کنند، این داده ها در گزارش های "campaigns" در GA ظاهر خواهند شد.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک (CTR) از نتایج جستجو به یک صفحه خاص (یعنی درصد افرادی که از نتایج جستجو روی صفحه شما کلیک کرده اند) می تواند بینشی درباره میزان بهینه سازی عنوان صفحه و توضیحات متا (meta description) ارائه دهد. شما می توانید این داده را در Google Search Console، یکی از ابزارهای رایگان گوگل، پیدا کنید.

علاوه بر این، Google Tag Manager یک ابزار رایگان است که به شما اجازه می دهد پیکسل های رهگیری را در سایت مدیریت و اجرا کنید بدون اینکه نیاز به تغییر کد داشته باشید. این موضوع رهگیری محرک ها یا فعالیت های خاص در سایت را بسیار آسان تر می کند.

 

معیارهای رایج اضافی سئو

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه (Domain Authority & Page Authority – DA/PA)

معیارهای اختصاصی موز (Moz) بینش های قدرتمندی را به صورت سریع فراهم می کنند و بهترین استفاده آن ها به عنوان معیارهای مقایسه ای نسبت به اعتبار دامنه و اعتبار صفحه رقبای شماست.

رتبه بندی کلمات کلیدی

موقعیت رتبه بندی یک وب سایت برای کلمات کلیدی مورد نظر. این موضوع باید شامل داده های ویژگی های SERP نیز باشد، مانند Featured Snippets و جعبه های People Also Ask که در آن ها رتبه گرفته اید. سعی کنید از معیارهای بیهوده (vanity metrics) اجتناب کنید، مانند رتبه برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی که اگرچه جذاب اند اما اغلب بیش از حد مبهم بوده و به اندازه کلمات کلیدی دُم بلند (long-tail) تبدیل به مشتری نمی شوند.

تعداد بک لینک ها

تعداد کل لینک هایی که به وب سایت شما اشاره می کنند یا تعداد دامنه های ریشه منحصربه فردی که به شما لینک داده اند (یعنی یک دامنه برای هر وب سایت منحصربه فرد، زیرا وب سایت ها اغلب چندین بار به وب سایت های دیگر لینک می دهند). در حالی که این ها هر دو معیارهای رایج لینک هستند، توصیه می کنیم بیشتر به کیفیت بک لینک ها و دامنه های ریشه لینک دهنده سایت خود توجه کنید.

چطور این معیارها را رهگیری کنیم؟

ابزارهای مختلفی برای رهگیری موقعیت سایت شما در SERP، سلامت خزیدن سایت، ویژگی های SERP و معیارهای لینک وجود دارد، مانند Moz Pro و STAT.

همچنین می توان از Moz و STAT API (در کنار ابزارهای دیگر) استفاده کرد تا داده ها را به Google Sheets یا سایر داشبوردهای قابل سفارشی سازی منتقل کرد. این کار امکان ایجاد نماهای دقیق تر و متمرکز بر معیارهایی که برایتان اهمیت دارد را فراهم می کند.

ابزارهای داشبورد مانند Data Studio، Tableau و PowerBI نیز می توانند به ایجاد تصویری سازی تعاملی داده ها کمک کنند.

 

ارزیابی سلامت یک سایت با ممیزی (Audit) سئوی وب سایت

با درک بخش های مختلف وب سایت خود — جایگاه فعلی در نتایج جستجو، نحوه تعامل کاربران با آن، عملکرد سایت، کیفیت محتوا، ساختار کلی و غیره — می توانید فرصت های سئو را بهتر شناسایی کنید. استفاده از ابزارهای موتورهای جستجو به شما کمک می کند این فرصت ها و همچنین مشکلات احتمالی را کشف کنید:

  • Google Search Console (GSC) – اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید، یک حساب رایگان در Google Search Console بسازید و وب سایت خود را تأیید کنید. GSC پر از گزارش های عملی است که می توانید از آن ها برای شناسایی خطاهای وب سایت، فرصت ها و نحوه تعامل کاربران استفاده کنید.
  • Bing Webmaster Tools – این ابزار عملکردی مشابه GSC دارد. از جمله نشان می دهد که سایت شما در بینگ چگونه عمل می کند و چه فرصت هایی برای بهبود وجود دارد.
  • Lighthouse Audit – ابزار خودکار گوگل برای اندازه گیری عملکرد سایت، دسترس پذیری، اپلیکیشن های وب پیش رونده (PWA) و موارد دیگر. این داده ها درک شما از عملکرد سایت را بهبود می بخشند. در اینجا می توانید بینش های دقیق درباره سرعت و دسترس پذیری وب سایت خود به دست آورید.
  • PageSpeed Insights – بینش هایی درباره عملکرد وب سایت ارائه می دهد و از داده های Lighthouse و گزارش تجربه کاربری کروم (Chrome User Experience Report – RUM) در صورت موجود بودن استفاده می کند.
  • Structured Data Testing Tool – اعتبارسنجی می کند که آیا وب سایت شما از schema markup (داده های ساختاریافته) به درستی استفاده می کند یا خیر.
  • Mobile-Friendly Test – ارزیابی می کند که یک کاربر تا چه حد به راحتی می تواند وب سایت شما را در دستگاه موبایل پیمایش کند.
  • Web.dev – با استفاده از Lighthouse بینش هایی برای بهبود وب سایت ارائه می دهد و امکان رهگیری پیشرفت در طول زمان را فراهم می کند.
  • ابزارها برای توسعه دهندگان وب و متخصصان سئو – گوگل اغلب ابزارهای جدیدی برای توسعه دهندگان وب و کارشناسان سئو منتشر می کند، پس همواره مراقب انتشار ابزارهای تازه باشید.

چگونه در گوگل رتبه بگیریم

اگر می خواهید بدانید چگونه یک وب سایت را از ابتدا تا انتها در گوگل رتبه بندی کنید، به راهنمای چک لیست «چگونه در گوگل رتبه بگیریم» ما نگاه کنید. تنها ۲۵ مرحله برای موفقیت در رتبه بندی — راهنمای ما را بخوانید و ببینید چگونه!

چک لیست را بخوانید

در حالی که در این راهنما فرصت پوشش تمام بررسی های ممیزی سئو را نداریم، اما در سری گواهی نامه عمیق سئوی فنی (Technical SEO Certification Series) ما به تعداد زیادی موضوع مفید پرداخته ایم. هنگام ممیزی سایت خود، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

قابلیت خزیدن (Crawlability)


آیا صفحات اصلی وب سایت شما برای موتورهای جستجو قابل خزیدن هستند، یا به طور ناخواسته گوگل بات یا بینگ بات را از طریق فایل robots.txt مسدود کرده اید؟ آیا سایت دارای فایل sitemap.xml دقیقی است تا به خزنده ها کمک کند تا به صفحات اصلی هدایت شوند؟

صفحات ایندکس شده

آیا صفحات اصلی شما توسط گوگل قابل پیدا شدن هستند؟ انجام بررسی site:yoursite.com یا site:yoursite.com/specific-page در گوگل می تواند به پاسخ این سؤال کمک کند. اگر متوجه شدید برخی صفحات پیدا نمی شوند، بررسی کنید که آیا تگ meta robots=noindex به طور نادرست صفحاتی را که باید ایندکس شوند، از نتایج جستجو حذف نکرده باشد.

عنوان صفحات و توضیحات متا (Page Titles & Meta Descriptions)

آیا عناوین و توضیحات متای شما محتوای هر صفحه را به خوبی خلاصه می کنند؟ نرخ کلیک (CTR) آن ها در نتایج جستجو بر اساس Google Search Console چگونه است؟ آیا به گونه ای نوشته شده اند که کاربران را ترغیب کنند روی نتیجه شما کلیک کنند به جای دیگر صفحات رتبه بندی شده؟ کدام صفحات می توانند بهبود یابند؟ اسکن های سراسری سایت برای کشف فرصت های سئوی داخلی و فنی ضروری هستند.

سرعت صفحه (Page Speed)

وب سایت شما روی دستگاه های موبایل و در ابزار Lighthouse چگونه عمل می کند؟ کدام تصاویر می توانند فشرده شوند تا زمان بارگذاری بهبود یابد؟

کیفیت محتوا (Content Quality)

محتوای فعلی سایت تا چه اندازه نیازهای بازار هدف را برآورده می کند؟ آیا محتوا ۱۰ برابر بهتر از محتوای سایت های رتبه بندی شده دیگر است؟ اگر نه، چه کاری می توانید بهتر انجام دهید؟ به مواردی مانند محتوای غنی تر، چندرسانه ای، PDF، راهنماها، محتوای صوتی و غیره فکر کنید.

 

هرس کردن وب سایت می تواند کیفیت کلی را بهبود بخشد

حذف صفحات کم ارزش، قدیمی، با کیفیت پایین یا به ندرت بازدید شده از سایت می تواند به بهبود درک کیفیت وب سایت شما کمک کند. انجام ممیزی محتوا (content audit) به شما کمک می کند فرصت های هرس کردن را شناسایی کنید.
اطلاعات بیشتر در مورد هرس وب سایت

تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل وب سایت های رقیب (انجام ممیزی روی وب سایت های رقبا) نیز می تواند بینش های ارزشمندی در مورد فرصت های موجود برای وب سایت شما فراهم کند.

برای مثال:

  • کدام کلمات کلیدی در صفحه اول رقبا رتبه دارند، اما وب سایت شما ندارد؟
  • کدام کلمات کلیدی وب سایت شما در صفحه اول رتبه دارد و همچنین Featured Snippet دارد؟ ممکن است بتوانید محتوای بهتری ارائه دهید و آن snippet را تصاحب کنید.
  • کدام وب سایت ها به بیش از یک رقیب شما لینک داده اند، اما به وب سایت شما لینک نداده اند؟

کشف فرصت های محتوا و عملکرد وب سایت به شما کمک می کند تا یک برنامه سئو مبتنی بر داده تدوین کنید! یک لیست پیوسته نگه دارید تا بتوانید وظایف خود را به طور مؤثر اولویت بندی کنید.

اولویت بندی اصلاحات سئو

برای اینکه بتوانید اصلاحات سئو را به طور مؤثر اولویت بندی کنید، ابتدا باید اهداف مشخص و توافق شده بین شما و مشتری تعیین شود.

اگرچه روش های بی شماری برای اولویت بندی سئو وجود دارد، ما پیشنهاد می کنیم آن ها را بر اساس اهمیت و فوریت رتبه بندی کنید. کدام اصلاحات می تواند بیشترین بازگشت سرمایه (ROI) را برای وب سایت داشته باشد و اهداف توافق شده را پشتیبانی کند؟

استفن کاوی (Stephen Covey)، نویسنده کتاب The 7 Habits of Highly Effective People، یک جدول مدیریت زمان مفید توسعه داده است که می تواند بار اولویت بندی را کاهش دهد:

 

فوریت / اهمیت

 فوری (Urgent)غیر فوری (Not Urgent)
مهم (Important)چهارضلعی I: فوری و مهمچهارضلعی II: غیر فوری و مهم
غیر مهم (Not Important)چهارضلعی III: فوری و غیر مهمچهارضلعی IV: غیر فوری و غیر مهم

حل مشکلات کوچک و فوری سئو ممکن است در کوتاه مدت مؤثر به نظر برسد، اما اغلب منجر به نادیده گرفتن اصلاحات مهم و غیر فوری می شود. مواردی که در دسته «غیر فوری و مهم» قرار دارند در نهایت بیشترین تأثیر را بر سئو وب سایت خواهند داشت. این موارد را به تأخیر نیندازید.

فوریت / اهمیت

 فوری (Urgent)غیر فوری (Not Urgent)
مهم (Important)صفحات اصلی، مسائل با حجم بالا مشکلاتصفحات غیر اصلی، مسائل با حجم متوسط
غیر مهم (Not Important)گزارش های مشتری (نامرتبط با اهداف)، کلمات کلیدی خودنمایینقشه های ویدیویی، برچسب متا کلمات کلیدی

برنامه ریزی و اجرای سئو

بخش بزرگی از موفقیت شما به نحوه ی مؤثر برنامه ریزی و زمان بندی وظایف سئو بستگی دارد. ابزارهای رایگانی مانند Google Sheets می توانند به شما در برنامه ریزی اجرای سئوی شما کمک کنند (ما یک قالب رایگان برای این کار داریم)، اما می توانید از هر روشی که برای شما مناسب است استفاده کنید. برخی افراد ترجیح می دهند وظایف سئوی خود را در تقویم Google، یک تابلو کانبان یا اسکرام، یا در یک برنامه روزانه زمان بندی کنند.

از روشی که برای شما مناسب است استفاده کنید و به آن پایبند باشید.

اندازه گیری پیشرفت شما در طول مسیر با استفاده از معیارهای ذکر شده در بالا، به شما کمک می کند تا اثربخشی خود را پایش کنید و اجازه می دهد زمانی که چیزی درست کار نمی کند، تلاش های سئوی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، فرض کنید عنوان و توضیحات متای یک صفحه اصلی را تغییر دادید و متوجه شدید که نرخ کلیک (CTR) آن صفحه کاهش یافته است. شاید آن را خیلی کلی تغییر داده اید یا از موضوع صفحه دور شده اید — در این صورت ممکن است بهتر باشد روش دیگری را امتحان کنید. پیگیری کاهش رتبه ها، CTRها، ترافیک ارگانیک و تبدیل ها می تواند به شما کمک کند مشکلات کوچک را زود مدیریت کنید، قبل از آن که به مشکل بزرگ تری تبدیل شوند.

ارتباطات برای طول عمر همکاری با مشتریان سئو ضروری است

بسیاری از اصلاحات سئو بدون اینکه برای مشتری (یا کاربر) قابل مشاهده باشند، انجام می شوند. به همین دلیل ضروری است که مهارت های ارتباطی خوبی در مورد برنامه سئو، بازه زمانی کار، و معیارهای پایه خود به کار ببرید و همچنین بررسی ها و گزارش های مکرر داشته باشید.

تبریک می گوییم که راهنمای جامع مبتدیان سئو را کامل کردید! اکنون نوبت بخش جذاب است — به کار بردن آن. به عنوان گام بعدی، پیشنهاد می کنیم ابتکار عمل را به دست بگیرید و پروژه سئوی خود را شروع کنید. ادامه مطلب را برای پیشنهادات ما بخوانید!

تمرین, تمرین, تمرین

بهترین کاری که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس، مهارت ها و توانایی های خود انجام دهید این است که وارد عمل شوید و دست به کار شوید. اگر جدی هستید و امیدوارید روزی به مشتریان سئو خدمات ارائه دهید، هیچ جایی بهتر از وب سایت خودتان برای شروع وجود ندارد، چه بخواهید درباره یک علاقه شخصی وبلاگ بنویسید یا نیاز به راه اندازی صفحه شخصی برای فریلنسینگ داشته باشید.

ما یک فهرست سریع از کارهایی که می توانید انجام دهید آماده کرده ایم تا گام های بعدی شما در دنیای گسترده و شگفت انگیز سئو را هدایت کند:

 

  • قبل از شروع پروژه جدید، معماری اطلاعات سایت، طراحی، تجربه کاربری (UX) و سایر ملاحظات لازم را مشخص کنید. توصیه می کنیم مقاله Strategic SEO Decisions to Make Before Website Design and Build را بخوانید و ویدیوی Whiteboard Friday ما با موضوع Launching a New Website: Your SEO Checklist را تماشا کنید.
  • مراحل راهنمای مبتدیان سئو را به ترتیب دنبال کنید:
    • اهداف و قوانین پایه ای سئو را درک کنید
    • اطمینان حاصل کنید که سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل کراول و ایندکس شدن است
    • تحقیق جامع کلمات کلیدی انجام دهید
    • اطمینان حاصل کنید که بهینه سازی های درون سایتی سایت شما کافی است
    • بهینه سازی ها یا ممیزی های فنی سئو لازم را انجام دهید
    • لینک ها کسب کنید و اعتبار سایت خود را تثبیت کنید
    • اولویت بندی مؤثر انجام دهید و معیارهای مناسب را اندازه گیری کنید
  • آزمایش کنید، دوباره آزمایش کنید و باز هم آزمایش کنید! بسیاری از متخصصان سئو سایت های آزمایشی دارند که در آن ها هنجارهای سئو را به چالش می کشند یا نوع جدیدی از تاکتیک های بهینه سازی را امتحان می کنند. امروز با راه اندازی یک وب سایت و ایجاد یک کلمه بی معنی (که احتمالاً هیچ حجم جستجو یا رقابتی ندارد) شروع کنید و ببینید چقدر سریع می توانید آن را در نتایج جستجو رتبه بندی کنید. سپس می توانید به آزمایش انواع دیگر تست های سئو بپردازید.
  • وظایف سخت تر را به عهده بگیرید، محتوا را برای سایر پلتفرم ها بازسازی کنید، اهداف بلندپروازانه تعیین کنید و با رقبا قوی تر رقابت کنید.
  • تلاش کنید بیشتر یاد بگیرید و سئوی فنی را به چالش بکشید.
  • جامعه ای پیدا کنید که بتوانید در آن با اطمینان یاد بگیرید، بحث کنید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و درخواست کمک کنید. انجمن پرسش و پاسخ Moz، TrafficThinkTank، فهرست SEO Experts to Follow در Search Engine Journal و یافتن رویدادهای SEO نزدیک به شما، همگی گزینه های خوبی برای شروع هستند.
  • بعد از اتمام یک پروژه سئو، زمان بگذارید تا ارزیابی کنید چه چیزی مؤثر بود و چه چیزی نبود. چگونه می توانید در آینده کمی متفاوت عمل کنید تا عملکرد خود را بهبود بخشید؟
  • وقتی به ردیابی پیشرفت سئو خود می پردازید، داده ها بهترین دوست شما هستند. می توانید از مجموعه ابزارهای تحلیلی و تحقیقاتی سئو Moz Pro برای رصد نزدیک رتبه ها، لینک سازی، سلامت فنی سایت و غیره استفاده کنید. مهارت های جدید سئوی خود را با یک آزمایش رایگان ۳۰ روزه Moz Pro به کار ببرید!

اکنون که پایه سئوی محکمی ساخته اید، یاد بگیرید چگونه وب سایت خود را از ابتدا تا انتها در رتبه بندی قرار دهید.
راهنمای کوتاه را همین حالا بخوانید

مشارکت کنندگان

بازنگری نسخه اصلی راهنمای مبتدیان سئو، تلاش عظیمی بود که توسط یک تیم کوچک اما قدرتمند انجام شد. با تمام قلبمان، از Britney Muller، Kameron Jenkins، Trevor Klein، Skye Stewart، Casey Coates و Felicia Crawford به خاطر تمام عشق، تلاش و عرقی که در ایجاد این راهنما ریختند، سپاسگزاریم. همچنین از Shelly Matsudaira، Aaron Kitney، Jeff Crump و Cyrus Shepard برای کمکشان در نهایی کردن نسخه راهنما، و از تمام افراد شگفت انگیز جامعه ما که وقت ارزشمند خود را برای ارائه نظرات، پیشنهادات، نقدهای سازنده و ستایش تواضع آمیز برای پیش نویس های اولیه هر فصل صرف کردند، سپاسگزاریم. و البته، از Rand Fishkin بی پایان سپاس که نسخه اصلی راهنمای مبتدیان سئو را تمام این سال ها ایجاد و گردآوری کرد.

 

نوشته شده توسط برتنی مولر, منبع موز

۵۷
۱۴۰۴/۶/۲۳