ساخت لینک و قدرت دهی

ساخت لینک و قدرت دهی

شما محتوایی ایجاد کرده اید که مردم به دنبال آن هستند، به سوالات آن ها پاسخ می دهد و موتورهای جستجو می توانند آن را درک کنند، اما این ویژگی ها به تنهایی تضمین کننده رتبه بندی نیستند. برای اینکه از سایر سایت ها پیشی بگیرید، باید اعتبار ایجاد کنید. این کار با گرفتن لینک از وب سایت های معتبر، ساخت برند و پرورش مخاطبی که محتوای شما را گسترش می دهد، قابل دستیابی است.

گوگل تأیید کرده است که لینک ها و محتوای باکیفیت (در فصل 4 به این موضوع پرداختیم) دو مورد از سه عامل مهم رتبه بندی برای SEO هستند. سایت های قابل اعتماد تمایل دارند به سایر سایت های قابل اعتماد لینک دهند و سایت های اسپم معمولاً به سایت های اسپم لینک می دهند.

اما لینک دقیقاً چیست و چگونه می توان آن را از سایت های دیگر به دست آورد؟ بیایید با اصول پایه شروع کنیم.

لینک ها چیستند؟

لینک های ورودی، که به آن ها بک لینک یا لینک خارجی نیز گفته می شود، هایپرلینک های HTML هستند که از یک وب سایت به وب سایت دیگری اشاره می کنند. آن ها مثل واحد پول اینترنت عمل می کنند و مشابه اعتبار در دنیای واقعی هستند.

مثلاً اگر به تعطیلات بروید و از سه نفر (که هیچ ارتباطی با هم ندارند) بپرسید بهترین کافی شاپ شهر کدام است و همه بگویند «Cuppa Joe در خیابان اصلی»، مطمئن می شوید که واقعاً Cuppa Joe بهترین کافی شاپ است. لینک ها همین کار را برای موتورهای جستجو انجام می دهند.

چک شدن لینک توسط گوگل

از اواخر دهه ۱۹۹۰، موتورهای جستجو لینک ها را به عنوان رأی هایی برای محبوبیت و اهمیت در وب در نظر می گیرند.

لینک های داخلی، یا لینک هایی که صفحات داخلی یک دامنه را به هم متصل می کنند، به طور مشابه برای وب سایت شما عمل می کنند. تعداد زیادی لینک داخلی که به یک صفحه خاص در سایت شما اشاره می کنند، سیگنالی به گوگل می دهند که آن صفحه مهم است، البته به شرطی که این کار به صورت طبیعی و غیر اسپم انجام شود.

خود موتورهای جستجو نیز نحوه بررسی لینک ها را بهبود داده اند و اکنون از الگوریتم ها برای ارزیابی سایت ها و صفحات بر اساس لینک هایی که پیدا می کنند استفاده می کنند. اما این الگوریتم ها چه چیزی در خود دارند؟ موتورهای جستجو چگونه تمام آن لینک ها را ارزیابی می کنند؟ همه چیز با مفهوم E-A-T آغاز می شود.

شما همانی هستید که E-A-T شما نشان میدهد

راهنمای Search Quality Rater گوگل اهمیت زیادی برای مفهوم E-A-T قائل است — مخفف Expert (متخصص)، Authoritative (معتبر) و Trustworthy (قابل اعتماد). سایت هایی که این ویژگی ها را نشان نمی دهند، معمولاً از نظر موتورهای جستجو کیفیت پایین تری دارند، در حالی که سایت هایی که این ویژگی ها را دارند، پاداش می گیرند. اهمیت E-A-T با پیشرفت جستجو و افزایش اهمیت پاسخ به نیاز کاربر روزبه روز بیشتر می شود.

ایجاد سایتی که به عنوان متخصص، معتبر و قابل اعتماد شناخته شود، باید هدایت کننده شما در اجرای SEO باشد. این کار نه تنها سایت بهتری ایجاد می کند، بلکه برای آینده نیز امن است. در نهایت، ارائه ارزش واقعی به کاربران همان چیزی است که گوگل نیز به دنبال آن است.

نیت کاربر چیست؟

«نیت کاربر» به دلیل اصلی جستجوی یک کاربر اشاره دارد. جستجو برای "puppy" نیت قوی ندارد — آیا دنبال تصاویر هستند؟ اطلاعات درباره نژادها؟ نکات مراقبت؟ اما جستجوی "puppy training in Seattle, WA" نیت بسیار قوی دارد: کاربر می خواهد توله سگ خود را آموزش دهد، احتمالاً دنبال کمک در سیاتل است و ممکن است بخواهد در کلاس ثبت نام کند. سعی کنید محتوایی ایجاد کنید که نیت جستجوگر را برآورده کند.
درباره نیت کاربر بیشتر بدانید

E-A-T و لینک ها به سایت شما

هرچه یک سایت محبوب تر و مهم تر باشد، لینک های آن سایت وزن بیشتری دارند. مثلاً سایتی مانند Wikipedia هزاران سایت متنوع به آن لینک داده اند. این نشان می دهد که سایت تخصص زیادی ارائه می دهد، اعتبار خود را پرورش داده و در میان دیگر سایت ها اعتماد ایجاد کرده است.

برای به دست آوردن اعتماد و اعتبار نزد موتورهای جستجو، به لینک هایی از سایت هایی نیاز دارید که ویژگی های E-A-T را نشان دهند. این سایت ها لازم نیست در سطح Wikipedia باشند، اما باید محتوای قابل اعتماد و معتبر برای جستجوگران ارائه دهند.

لینک های Followed و Nofollowed

به یاد دارید که لینک ها مانند رأی عمل می کنند؟ صفت rel=nofollow (تلفظ: "نو فالو") به شما اجازه می دهد به یک منبع لینک دهید، اما رأی خود را برای موتورهای جستجو حذف کنید.

همان طور که از نامش پیداست، "nofollow" به موتورهای جستجو می گوید لینک را دنبال نکنند. برخی موتورهای جستجو همچنان لینک را دنبال می کنند تا صفحات جدید را پیدا کنند، اما این لینک ها اعتبار لینک (رأی های محبوبیت) را منتقل نمی کنند. این لینک ها در مواردی مفید هستند که صفحه به منبع غیرقابل اعتماد لینک می دهد، یا لینک پرداخت شده است، یا توسط مالک صفحه مقصد ایجاد شده است (که لینک غیرطبیعی است).

مثلاً اگر پستی درباره روش های ساخت لینک بنویسید و بخواهید مثالی از لینک سازی اسپمی و ضعیف بیاورید، می توانید به سایت مذکور لینک دهید بدون اینکه به گوگل سیگنال بدهید که به آن اعتماد دارید.

لینک های استاندارد (بدون nofollow) به شکل زیر هستند:

<a href="">I love Moz</a>

لینک با nofollow به شکل زیر است:

<a href="" rel="nofollow">I love Moz</a>

اگر لینک های Follow همه اعتبار لینک را منتقل می کنند، آیا نباید فقط لینک Follow داشته باشید؟

نه لزوماً. به تمام مکان های قانونی که می توانید لینک به سایت خود ایجاد کنید فکر کنید: یک پروفایل Facebook، صفحه Yelp، حساب Twitter و غیره. همه این ها مکان های طبیعی برای اضافه کردن لینک به سایت شما هستند، اما نباید به عنوان رأی برای سایت شما محسوب شوند. (ایجاد پروفایل توییتر با لینکی به سایت شما به این معنی نیست که توییتر سایت شما را تأیید کرده است.)

طبیعی است که سایت شما ترکیبی از لینک های nofollow و follow در پروفایل لینک خود داشته باشد. لینک nofollow ممکن است اعتبار منتقل نکند، اما می تواند ترافیک ارزشمند به سایت شما بیاورد و حتی به لینک های follow آینده منجر شود.

پروفایل لینک شما

پروفایل لینک، ارزیابی کلی از تمام لینک های ورودی است که سایت شما به دست آورده است: تعداد کل لینک ها، کیفیت آن ها (یا میزان اسپمی بودن)، تنوع آن ها (آیا یک سایت صدها بار به شما لینک داده یا صدها سایت یک بار لینک داده اند؟) و موارد دیگر. وضعیت پروفایل لینک شما به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند سایت شما چگونه با سایر سایت ها در اینترنت مرتبط است. ابزارهای مختلف SEO وجود دارند که به شما اجازه می دهند پروفایل لینک خود را تحلیل کرده و ترکیب کلی آن را درک کنید.

ویژگی های یک پروفایل لینک سالم

زمانی که مردم قدرت لینک ها را یاد گرفتند، شروع به دستکاری آن ها برای منافع خود کردند. آن ها راه هایی برای به دست آوردن لینک های مصنوعی پیدا می کردند تا رتبه سایت خود در موتورهای جستجو را افزایش دهند. این روش های خطرناک گاهی اوقات کار می کنند، اما خلاف شرایط خدمات گوگل هستند و می توانند باعث حذف سایت از نتایج جستجو شوند. شما باید همیشه تلاش کنید پروفایل لینک سالمی داشته باشید.

یک پروفایل لینک سالم به موتورهای جستجو نشان می دهد که لینک ها و اعتبار سایت شما به صورت منصفانه و واقعی به دست آمده است. همان طور که نباید دروغ بگویید، تقلب یا سرقت کنید، باید تلاش کنید پروفایل لینک شما صادقانه و از طریق تلاش واقعی به دست آمده باشد.

لینک ها کسب شده یا قرار داده شده توسط ویرایشگران

لینک های ویرایشی لینک هایی هستند که به صورت طبیعی توسط سایت ها و صفحات دیگر که می خواهند به سایت شما لینک دهند اضافه می شوند.

اساس به دست آوردن لینک های کسب شده تقریباً همیشه از طریق ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که مردم واقعاً بخواهند به آن ارجاع دهند. اینجاست که ایجاد محتوای 10X (محتوای فوق العاده با کیفیت) اهمیت پیدا می کند. اگر بتوانید بهترین و جذاب ترین منبع وب را ارائه دهید، مردم به صورت طبیعی به آن لینک خواهند داد.

لینک های طبیعی نیازی به اقدام خاصی از سمت شما ندارند، جز ایجاد محتوای ارزشمند و توانایی آگاه کردن دیگران درباره آن.

ذکرهای کسب شده اغلب لینک ندارند!

وقتی وب سایت ها به برند شما یا محتوای خاصی که منتشر کرده اید اشاره می کنند، اغلب بدون ایجاد لینک به آن اشاره می کنند. برای پیدا کردن این ذکرهای کسب شده، به Google بروید و با استفاده از جستجوی site: نام برند، محصول، یا نام خود را داخل گیومه جستجو کنید و چند صفحه اول نتایج را برای فرصت ها تحلیل کنید. سپس می توانید با آن ناشران تماس بگیرید تا ببینید آیا لینک ها را به این ذکرها اضافه می کنند یا خیر.

درباره دست آوردن بکلینک ها بیشتر بدانید

لینک ها مرتبط و از وب سایت های موضوعی مشابه هستند

لینک ها از وب سایت هایی که در یک جامعه موضوعی خاص فعالیت می کنند، معمولاً بهتر از لینک هایی هستند که از سایت های غیرمرتبط با سایت شما می آیند. اگر سایت شما خانه های سگ می فروشد، لینکی از Society of Dog Breeders بسیار ارزشمندتر از لینکی از Roller Skating Association است. علاوه بر این، لینک ها از منابع غیرمرتبط می توانند سیگنال های گیج کننده ای به موتورهای جستجو درباره محتوای صفحه شما ارسال کنند.

دامنه های لینک دهنده لازم نیست دقیقاً با موضوع صفحه شما مطابقت داشته باشند، اما باید مرتبط باشند. از دنبال کردن بک لینک از منابع کاملاً غیرمرتبط اجتناب کنید؛ وقت شما می تواند برای موارد بهتر صرف شود.

متن لینک (Anchor text) توصیفی و مرتبط است، بدون اینکه اسپمی باشد

متن لینک به گوگل کمک می کند تا بفهمد موضوع صفحه شما چیست. اگر ده ها لینک به یک صفحه با یک تغییر از یک کلمه یا عبارت اشاره کنند، احتمال رتبه بندی خوب آن صفحه برای آن نوع عبارات بیشتر می شود. اما با احتیاط عمل کنید! تعداد زیاد بک لینک با متن لینک یکسان ممکن است به موتورهای جستجو نشان دهد که شما در تلاش برای دستکاری رتبه سایت خود هستید.

تصور کنید. شما از ده دوست مختلف در زمان های جداگانه می پرسید روزشان چگونه بود و هرکدام پاسخ یکسانی می دهند:

"عالی! روزم را با قدم زدن با سگم، پینات، شروع کردم و بعد برای ناهار یک picante beef Top Ramen خوردم."

این موضوع عجیب است و شما احتمالاً به دوستان خود مشکوک می شوید. گوگل هم همین طور است. استفاده از متن لینک برای توصیف محتوای صفحه مقصد به آن ها کمک می کند تا بفهمند صفحه درباره چیست، اما تکرار مداوم همان توضیح از منابع متعدد مشکوک به نظر می رسد. هدف، مرتبط بودن است؛ از اسپم خودداری کنید.

لینک ها ترافیک واجد شرایط به سایت شما می آورند

ساخت لینک نباید فقط درباره رتبه بندی در موتورهای جستجو باشد. اریک وارد، کارشناس مشهور SEO و لینک سازی، می گفت که لینک های خود را طوری بسازید که گوگل فردا ممکن است ناپدید شود. به عبارت دیگر، باید روی به دست آوردن لینک هایی تمرکز کنید که ترافیک واجد شرایط به سایت شما بیاورند — دلیل دیگری که اهمیت دارد لینک ها از وب سایت های مرتبط و مخاطبانی که سایت شما برایشان ارزشمند است، به دست آورید.

از گزارش "Referral Traffic" در Google Analytics برای ارزیابی وب سایت هایی که در حال حاضر برای شما ترافیک می فرستند استفاده کنید. چگونه می توانید روابط خود را با وب سایت های مشابه ادامه دهید و گسترش دهید؟

نبایدها و مواردی که باید در لینک سازی از آن ها اجتناب کرد

پروفایل های لینک اسپم دقیقاً همین هستند: پر از لینک هایی که به صورت غیرطبیعی، مخفیانه یا کیفیت پایین ساخته شده اند. اقداماتی مانند خرید لینک یا تبادل لینک ممکن است آسان به نظر برسند، اما خطرناک هستند و می توانند تمام تلاش های شما را به خطر بیندازند. گوگل سایت هایی با پروفایل لینک اسپم را جریمه می کند، پس در برابر وسوسه مقاومت کنید.

یک اصل راهنمایی برای تلاش های ساخت لینک این است که هرگز سعی نکنید رتبه یک سایت را در نتایج جستجو دستکاری کنید.

اما هدف اصلی سئو همین نیست؟ افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو؟ و اینجاست که ابهام پیش می آید. گوگل می خواهد شما لینک ها را «کسب» کنید، نه آن ها را بسازید، و مرز بین این دو اغلب مبهم است. برای جلوگیری از جریمه به خاطر لینک های غیرطبیعی (که به آن «لینک اسپم» می گویند)، گوگل روشن کرده است که چه چیزهایی باید اجتناب شود.

🚫 لینک های خریداری شده

گوگل و بینگ هر دو تلاش می کنند تأثیر لینک های پرداختی را در نتایج جستجوی ارگانیک کاهش دهند. سایت هایی که لینک های پرداختی می خرند یا می فروشند، ممکن است جریمه های شدیدی دریافت کنند و رتبه آن ها به شدت کاهش یابد. (تبادل کالا یا خدمات در ازای لینک هم نوعی پرداخت محسوب می شود و جزو خرید لینک است.)

🚫 تبادلات لینک / لینک متقابل

اگر تا به حال ایمیلی با مضمون "تو به من لینک بده، من هم به تو لینک می دهم" دریافت کرده اید و هیچ ارتباطی با فرستنده ندارید، هدف تبادل لینک بوده اید. دستورالعمل های کیفیت گوگل هشدار می دهند که تبادلات لینک بیش از حد و برنامه های مشابه صرفاً برای تبادل لینک می توانند جریمه شوند. لینک دادن به افرادی که با آن ها کار می کنید یا شریک هستید، پذیرفتنی و حتی ارزشمند است. مشکل زمانی است که تبادل لینک در مقیاس وسیع با سایت های غیرمرتبط انجام شود.

🚫 لینک های دایرکتوری با کیفیت پایین

این نوع لینک ها زمانی منبع محبوبی برای دستکاری بودند. دایرکتوری های وب پرداختی زیادی وجود دارند که خود را قانونی جلوه می دهند و معمولاً شامل فهرست های طولانی سایت ها و توضیحات آن ها هستند (اغلب کلمات کلیدی سایت به عنوان متن لینک استفاده می شود).

بسیاری از تاکتیک های دیگر لینک سازی دستکاری شده نیز شناسایی شده اند. موتورهای جستجو با الگوریتم ها، بررسی های انسانی و گزارش های اسپم از طرف وبمسترها و متخصصان SEO، تأثیر آن ها را کاهش می دهند. در کل، ارزش صرف زمان برای دور زدن این سیستم ها را ندارد.

لینک ها همیشه باید:

  • کسب شده/ویراستاری باشند. به آن ها "کسب لینک" گفته می شود به این دلیل: لینک ها هرگز نباید خریداری، مبادله یا به طور خودساخته ایجاد شوند.
  • از صفحات معتبر بیایند. سعی کنید لینک ها را از منابع معتبر به دست آورید، نه از منابع کم کیفیت.
  • با گذر زمان افزایش یابند. تعداد لینک های کسب شده باید به مرور زمان افزایش یابد، نه اینکه یکباره به صورت حجمی ایجاد شوند و دیگر رشد نکنند.
  • از منابع مرتبط با موضوع بیایند. سعی کنید لینک ها را از منابعی به دست آورید که با موضوع صفحه شما مطابقت دارند و از منابع نامرتبط کسب نکنید.
  • از متن لینک مرتبط و طبیعی استفاده کنند. این یک قانون اساسی در سئوی مدرن است: از پرکردن کلمات کلیدی خودداری کنید!
  • ترافیک واجد شرایط به سایت شما بیاورند. لینک ها برای استفاده افراد وجود دارند، نه فقط موتورهای جستجو. لینک هایی کسب کنید که بازدیدکنندگان باکیفیت را به صفحه شما هدایت کنند، نه لینک هایی که هیچ گاه کلیک نمی شوند.
  • ترکیبی سالم از لینک های follow و nofollow باشند. پروفایل لینک سالم شامل هر دو نوع لینک follow و لینک های معتبر nofollow است.
  • هدفمند و یا به طور طبیعی کسب شوند. لینک ها باید با دقت و هدف مشخص داده شوند، نه اینکه به صورت خودکار تولید شوند.

چگونه بک لینک های باکیفیت بسازیم

لینک سازی شکل ها و اندازه های متفاوتی دارد، اما یک نکته همیشه درست است: کمپین های لینک سازی باید همیشه با اهداف منحصربه فرد شما همخوانی داشته باشند. با این حال، برخی روش های محبوب وجود دارند که معمولاً برای بیشتر کمپین ها به خوبی جواب می دهند. این یک فهرست کامل نیست، بنابراین برای جزئیات بیشتر در این زمینه می توانید به وبلاگ Moz در مورد لینک سازی مراجعه کنید.

یافتن لینک های مشتریان و شرکا

اگر شرکایی دارید که به طور منظم با آنها کار می کنید، یا مشتریان وفاداری دارید که برند شما را دوست دارند، راه هایی وجود دارد که می توانید به سادگی از آنها لینک بگیرید. برای مثال، می توانید نشان های همکاری (آیکون های گرافیکی که نشان دهنده احترام متقابل هستند) ارسال کنید، یا پیشنهاد دهید که در مورد محصولاتشان یک نظر/توصیف بنویسید. هر دو این روش ها چیزی به آنها می دهند که بتوانند در وب سایت خود نمایش دهند، همراه با لینکی به سمت شما.

انتشار یک وبلاگ

این استراتژی محتوا و لینک سازی آنقدر محبوب و ارزشمند است که مهندسان گوگل شخصاً آن را توصیه کرده اند. وبلاگ ها توانایی منحصربه فردی برای تولید محتوای تازه به طور مداوم، ایجاد گفتگو در سراسر وب، و دریافت لینک و معرفی از دیگر وبلاگ ها دارند.

البته باید مراقب باشید — از پست مهمان بی کیفیت صرفاً برای لینک سازی خودداری کنید. گوگل در این مورد هشدار داده است و انرژی شما بهتر است در جای دیگری صرف شود.

ایجاد منابع منحصربه فرد

ایجاد منابع منحصربه فرد و باکیفیت کار ساده ای نیست، اما کاملاً ارزش تلاش را دارد. محتوای باکیفیت که به درستی تبلیغ و معرفی شود، می تواند به طور گسترده ای به اشتراک گذاشته شود. ویژگی های زیر می تواند به موفقیت آن کمک کند:

ایجاد چنین منبعی راهی عالی برای جذب تعداد زیادی لینک تنها با یک صفحه است. همچنین می توانید یک منبع بسیار خاص بسازید — با دامنه جذابیت محدودتر — که تنها چند وب سایت را هدف قرار دهد. این رویکرد ممکن است نرخ موفقیت بالاتری داشته باشد، اما به همان اندازه مقیاس پذیر نیست.

کاربرانی که چنین محتوای منحصربه فردی را می بینند معمولاً می خواهند آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند، و وبلاگ نویسان/مدیران وب سایت های آشنا با تکنولوژی هم معمولاً این کار را از طریق لینک انجام می دهند. این آراء باارزش، که به طور طبیعی و تحریری کسب می شوند، برای ایجاد اعتماد، اعتبار، و پتانسیل رتبه بندی بسیار حیاتی هستند.

ساخت صفحات منبع (Resource Pages)

صفحات منبع راهی عالی برای ساخت لینک هستند. اما برای یافتن آنها لازم است با اپراتورهای پیشرفته گوگل آشنا باشید تا کشف این صفحات برایتان آسان تر شود.

برای مثال، اگر در حال لینک سازی برای شرکتی بودید که قابلمه و ماهیتابه تولید می کند، می توانید در گوگل جستجو کنید:

cooking intitle:"resources"

و ببینید کدام صفحات می توانند اهداف خوبی برای لینک باشند.

این روش همچنین می تواند ایده های فوق العاده ای برای تولید محتوا به شما بدهد — فقط کافی است فکر کنید چه نوع منابعی می توانید بسازید که این صفحات دوست داشته باشند به آنها اشاره کنند و لینک بدهند.

درگیر شدن در جامعه محلی

برای یک کسب وکار محلی (کسب وکاری که مشتریانش را حضوری ملاقات می کند)، تعامل با جامعه محلی می تواند منجر به ارزشمندترین و تأثیرگذارترین لینک ها شود.

  • شرکت در حمایت ها (sponsorships) و بورسیه ها
  • میزبانی یا شرکت در رویدادهای اجتماعی، سمینارها، کارگاه ها و سازمان ها
  • کمک مالی به امور خیریه محلی و عضویت در انجمن های کسب وکار محلی
  • انتشار آگهی های شغلی و ارائه کارآموزی
  • تبلیغ برنامه های وفاداری مشتریان
  • برگزاری رقابت های محلی
  • ایجاد روابط واقعی با کسب وکارهای مرتبط در جامعه محلی برای کشف فرصت های همکاری و بهبود اقتصاد محلی

تمام این استراتژی های هوشمند و واقعی فرصت های عالی برای دریافت لینک های محلی فراهم می کنند.

 

لینک سازی برای سئوی محلی

ساخت نقل قول های بدون ساختار (Unstructured Citations) — یعنی اشاره به اطلاعات تماس یک کسب وکار در یک پلتفرم غیر دایرکتوری، مانند یک وبلاگ یا وب سایت خبری — برای بهبود رتبه بندی در سئوی محلی اهمیت دارد. این کار همچنین راهی عالی برای کسب لینک های ارزشمند هنگام بازاریابی برای یک کسب وکار محلی است.
 راهنمای کامل لینک سازی محلی

بازسازی محتوای برتر

شما احتمالاً همین حالا هم می دانید کدام محتوای سایت تان بیشترین ترافیک را جذب می کند، بیشترین مشتری را تبدیل می کند یا بازدیدکنندگان را برای طولانی ترین زمان نگه می دارد.

آن محتوا را بگیرید و برای پلتفرم های دیگر (Slideshare، YouTube، Instagram، Quora و غیره) بازسازی کنید تا قیف جذب کاربر خود را فراتر از گوگل گسترش دهید.

همچنین می توانید محتوای قدیمی تر را گردگیری، به روزرسانی و به سادگی دوباره در همان پلتفرم منتشر کنید. اگر متوجه شدید چند وب سایت معتبر صنعت به یک منبع محبوب که حالا قدیمی شده لینک داده اند، آن را به روزرسانی کنید و به آن وب سایت ها اطلاع دهید — شاید یک لینک خوب به دست بیاورید.

این کار را می توانید با تصاویر هم انجام دهید. با وب سایت هایی که از تصاویر شما استفاده کرده اند اما به شما منبع نداده اند یا لینک نداده اند تماس بگیرید و بپرسید آیا مایل اند یک لینک اضافه کنند.

خبرساز باشید

جلب توجه رسانه ها، وبلاگ نویس ها و خبرگزاری ها یک روش مؤثر و قدیمی برای کسب لینک است. گاهی این کار به سادگی بخشیدن چیزی رایگان، انتشار یک محصول عالی جدید یا بیان یک نظر جنجالی است. از آنجا که بخش بزرگی از سئو به ایجاد یک نمای دیجیتال از برند شما در دنیای واقعی مربوط می شود، برای موفقیت در سئو باید یک برند عالی باشید.

شخصی و صادق باشید

رایج ترین اشتباهی که تازه کارهای سئو هنگام لینک سازی مرتکب می شوند این است که برای ساختن یک ایمیل اولیه اختصاصی، شخصی و ارزشمند وقت نمی گذارند. همان طور که خودتان هم می دانید، ایمیل های اسپم چقدر آزاردهنده اند، پس مطمئن شوید ایمیل شما باعث چرخاندن چشم ها نشود.

هدف شما از یک ایمیل اولیه فقط گرفتن پاسخ است. این نکات می تواند کمک کند:

  • آن را شخصی کنید: چیزی درباره کاری که آن فرد روی آن کار می کند، جایی که درس خوانده، یا حتی سگش ذکر کنید.
  • ارزش ارائه دهید. مثلاً به او اطلاع دهید لینکی خراب روی سایتش دارد یا صفحه ای که روی موبایل درست کار نمی کند.
  • کوتاه نگه دارید.
  • فقط یک سؤال ساده بپرسید (معمولاً نه برای گرفتن لینک؛ احتمالاً بهتر است اول رابطه ای بسازید).

کسب لینک نیازمند منابع زیاد است، پس موفقیت خود را اندازه بگیرید تا ارزش آن را ثابت کنید

شاخص های لینک سازی باید با KPIهای کلی سایت هماهنگ باشند. این ها می توانند فروش، اشتراک های ایمیل، بازدید صفحات و غیره باشند. همچنین باید امتیاز Domain Authority و/یا Page Authority، رتبه بندی کلیدواژه های موردنظر و میزان ترافیک به محتوای خود را بررسی کنید. در فصل ۷ بیشتر درباره اندازه گیری موفقیت کمپین های سئو صحبت خواهیم کرد.

اندازه گیری و بهبود تلاش های لینک سازی

تا اینجا درباره اهمیت به دست آوردن لینک های باکیفیت برای سایت در طول زمان، و همین طور برخی تاکتیک های رایج برای این کار صحبت کردیم. حالا می خواهیم روش های اندازه گیری بازده سرمایه گذاری در لینک سازی و استراتژی هایی برای حفظ رشد باکیفیت بک لینک ها در طول زمان را بررسی کنیم.

تعداد کل لینک ها


مستقیم ترین روش برای سنجش تلاش های لینک سازی، دنبال کردن رشد تعداد کل لینک ها به سایت یا صفحه است. ابزار Moz’s Link Explorer برای این کار عالی است.

به عنوان مثال، فرض کنید اخیراً یک پست وبلاگ منتشر کرده اید که توجه زیادی جلب کرده است و می خواهید تعداد کل لینک هایی که آن منبع به دست آورده را بررسی کنید.

کافی است URL را در Link Explorer وارد کنید…

یک اسکرین شات از صفحه اصلی Link Explorer نمایش داده می شود.

 

سپس از بخش "metrics over time" گزینه "linking domains" را انتخاب کنید تا رشد ماه به ماه لینک ها را ببینید.

 یک اسکرین شات از نمودار Metrics Over Time در ابزار Link Explorer نمایش داده می شود.

همچنین می توانید این کار را با یک دامنه ریشه (root domain)، یک زیردامنه (subdomain) یا حتی یک صفحه خاص انجام دهید.

یک یادداشت درباره پاک سازی لینک ها

برخی از SEOها نه تنها باید لینک های خوب بسازند، بلکه باید لینک های بد را نیز حذف کنند. اگر همزمان با ساخت لینک های خوب، پاک سازی لینک ها را انجام می دهید، به خاطر داشته باشید که یک نمودار "linking domains over time" که راکد یا در حال کاهش است کاملاً طبیعی است. همچنین ممکن است بخواهید از ابزار "Discovered and Lost" در Link Explorer استفاده کنید تا دقیقاً پیگیری کنید کدام لینک ها را به دست آورده اید و کدام ها را از دست داده اید.

 مشاهده لینک های کشف شده و از دست رفته

اگر تعداد بک لینک هایی که انتظار داشتید دریافت کنید، نیامده است، هنوز امید هست! هر کمپین لینک سازی فرصتی برای یادگیری است. اگر می خواهید تعداد لینک های کل که در کمپین بعدی به دست می آورید را افزایش دهید، این سوالات را در نظر بگیرید:

آیا محتوایی ایجاد کردید که ۱۰ برابر بهتر از هر چیز دیگری باشد؟

ممکن است دلیل ناکامی تلاش های لینک سازی شما این باشد که محتوای شما ارزش قابل توجهی نسبت به محتواهای مشابه نداشته است. صفحات رتبه بندی شده برای همان کلمه کلیدی را بررسی کنید و ببینید چه کاری می توانید برای بهبود آن انجام دهید.

محتوای خود را چگونه تبلیغ کردید؟

تبلیغ محتوا احتمالاً یکی از دشوارترین جنبه های لینک سازی است، اما اطلاع رسانی به افراد درباره محتوای شما و متقاعد کردن آن ها برای لینک دادن به شما، چیزی است که واقعاً تأثیرگذار است. برای نکات عالی درباره تبلیغ محتوا، به فصل ۷ راهنمای مبتدیان ما در بازاریابی محتوا مراجعه کنید.

چند لینک واقعاً نیاز دارید؟

تعداد بک لینک های مورد نیاز برای رتبه بندی کلمه کلیدی مورد نظر خود را در نظر بگیرید. در گزارش "SERP Analysis" در Keyword Explorer، می توانید صفحاتی که برای آن کلمه کلیدی رتبه دارند و تعداد بک لینک های آن ها را ببینید. این معیار خوبی برای تعیین تعداد لینک های مورد نیاز و شناسایی وب سایت های هدف مناسب است.

کیفیت لینک هایی که دریافت کردید چگونه بود؟

یک لینک از یک منبع بسیار معتبر ارزش بیشتری نسبت به ده لینک از سایت های کم کیفیت دارد، بنابراین به یاد داشته باشید که کمیت همه چیز نیست. هنگام هدف گیری سایت ها برای بک لینک، می توانید اولویت را بر اساس میزان اعتبار آن ها با استفاده از معیارهای Domain Authority و Page Authority تعیین کنید.

فراتر از لینک ها: چگونه آگاهی، تقویت و احساسات بر اعتبار تأثیر می گذارند

بسیاری از روش هایی که برای ساخت لینک استفاده می کنید، به طور غیرمستقیم برند شما را نیز تقویت می کنند. در واقع، می توان لینک سازی را به عنوان راهی عالی برای افزایش آگاهی از برند، حوزه های تخصصی شما و محصولات یا خدماتتان دید. می دانیم که برندها هم در فضای آنلاین و هم در دنیای واقعی اهمیت دارند، اما جدا کردن رابطه بین ارزش برند و نتایج موتورهای جستجو می تواند چالش برانگیز باشد. گوگل «بک لینک باکیفیت» را بر اساس محتوای سایت، تخصص، تجربه، اعتبار و اعتمادپذیری تولیدکننده محتوا و شرکت یا افرادی که پشت آن هستند تعریف می کند. خوشبختانه، می توانید قدرت برند خود را با معیار Brand Authority™ در Moz اندازه گیری کنید. این معیار به شما بینشی درباره اعتبار برند، چشم انداز رقابتی و فرصت های رشد احتمالی ارائه می دهد.

چرا SEO کاران باید برند را بررسی کنند؟

وقتی مخاطبان هدف شما با برندتان آشنا شدند و محتوای ارزشمندی برای اشتراک گذاری دارید، به آن ها اطلاع دهید! به اشتراک گذاشتن محتوای شما در شبکه های اجتماعی نه تنها آگاهی مخاطب از محتوای شما را افزایش می دهد، بلکه می تواند باعث شود آن ها این آگاهی را در شبکه های خود تقویت کنند و دامنه دسترسی شما را گسترش دهند.

آیا اشتراک گذاری های اجتماعی همان لینک ها هستند؟ خیر، اما اشتراک گذاری محتوای شما با افراد مناسب می تواند به لینک منجر شود. همچنین اشتراک گذاری ها می توانند ترافیک و بازدیدکنندگان جدید برای وب سایت شما ایجاد کنند، که باعث افزایش آگاهی از برند و به دنبال آن افزایش اعتماد و لینک ها می شود.

اعتمادپذیری اهمیت زیادی دارد

برای موتورهای جستجو، اعتماد عمدتاً بر اساس کیفیت و تعداد لینک هایی است که دامنه شما کسب کرده، اما عوامل دیگری نیز بر اعتبار سایت تأثیر دارند. مواردی که باعث اعتماد به یک برند می شوند شامل:

  • آگاهی (می دانید برند وجود دارد)
  • مفید بودن (به سوالات شما پاسخ می دهند)
  • صداقت (عمل به وعده ها)
  • کیفیت (محصول یا خدمات با ارزش، حتی بیشتر از سایر گزینه ها)
  • ارزش مستمر (ارزش ارائه شده حتی پس از نیاز اولیه)
  • لحن و صدا (ارتباط به صورت منحصر به فرد و به یادماندنی)
  • احساسات (دیگران تجربه خوبی از برند دارند)

بررسی ها و نظرات مشتریان می توانند موفقیت یا شکست کسب وکار را رقم بزنند.

قواعد طلایی برای کسب اعتبار از نظرات:

  • هرگز برای ایجاد نظر مثبت یا منفی جعلی پرداخت نکنید.
  • خودتان یا کارکنانتان برند خود یا رقبای خود را نقد نکنید.
  • هرگونه انگیزه برای نوشتن نظر ممنوع است.
  • نظرات باید مستقیماً توسط مشتریان و در حساب خودشان ثبت شود.
  • ایجاد ایستگاه نظر در محل کسب و کار ممنوع است.
  • دستورالعمل های هر پلتفرم بررسی را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که اسپم های مربوط به نقد و بررسی به مشکلی جهانی تبدیل شده اند و نقض قوانین تبلیغات صحیح دولتی منجر به پیگرد قانونی و جریمه های سنگین شده است. این کار به قدری خطرناک است که ارزش ریسک ندارد. رعایت قوانین و ارائه تجربه های استثنایی به مشتری، ترکیب برنده برای ساخت اعتماد و اعتبار در طول زمان است.

اعتبار زمانی ساخته می شود که برندها در دنیای واقعی کارهای عالی انجام دهند، مشتریان را خوشحال کنند، محتوای باکیفیت تولید و به اشتراک بگذارند و از منابع معتبر لینک دریافت کنند.

در بخش بعدی و آخر، خواهید آموخت که چگونه موفقیت تمام تلاش های خود را اندازه گیری کنید و همچنین استراتژی هایی برای تکرار و بهبود آن ها بیاموزید. به فصل ۷ برویم: «اندازه گیری، اولویت بندی و اجرای سئو»!

 

نوشته شده توسط برتنی مولر, منبع موز

۳۳
۱۴۰۴/۶/۱۶